Za poslední dvě dekády se mediální svět radikálně změnil. Od konce devadesátých let, kdy se internet dostal do širšího povědomí a využití, jsme zaznamenali několik významných událostí, které s sebou přinesly i zásadní změny v online marketingu. Asi žádná z nich však nepřinesla tak velký zlom ve vnímání přístupu zákazníka k nákupu, jako aktuální korona krize.
Dnešní pandemická doba naučila zákazníka hledat. Dosud téměř každý z nás čas od času něco nakoupil na internetu. Ovšem současnost nám nedala jinou možnost, než se téměř výhradně spolehnout právě na internetové obchody a poskytovatele služeb. Zákazník se velmi rychle a naučil využívat možnosti onlinového nákupu do té míry, že některé eshopy praskaly ve švech a nestíhaly odbavovat objednávky. Pro eshopy nastaly druhé vánoce a prodej se zvýšil o stovky procent. Některé obory zaznamenaly obrovský nárůst, jiným odvětvím pak přinesla vládní nařízení v souvislosti s koronavirem totální kolaps. Prodejny s potravinami, léky, stravovacími doplňky, drogerie hlásily rekordní nárůsty tržeb. Na opačném konci, prodejny dovolených, kulturních představení se prodeje úplně zastavily.
Nutná karanténa a nemožnost přímého nákupu ovlivní v nejbližší době i segmenty, jejichž výrobky nejsou nezbytně nutné nakupovat ihned, ale jejich pořízení lze odložit a tak zákazníci svůj nákup přesunují do budoucna, což má samozřejmě vliv na cash flow firem.. Např. nákup nového automobilu je nákladná věc a jeho pořízení se často přesouvá až na dobu větší stability a klidu.
I mezi těmi odvětvími, které zaznamenaly v dobách nucené karantény nárůsty prodejů, byly velké diference. Ti, kteří byli připraveni a svou internetovou prezentaci měli dobře zpracovanou a vyladěnou, pracovali s efektivními nástroji komunikace si mohli mnout ruce, jejich práce nabyla odměny, prodeje se zvyšovaly.
Ovšem ti, kteří start své internetové propagace stále oddalovali nebo ti, kteří oblast e-commerce dosud nepovažovali za MUST HAVE a věnovali jí výrazně menší pozornost a důraz, mohli zpětně litovat. Dnes je nad slunce jasné, že tato ojedinělá doba přinesla PŘÍLEŽITOST. Někteří se jí zhostili a využili jí nadoraz a výsledkem je možná dlouhodobý zájem zákazníků a vyšší prodeje oproti nepřipravené konkurenci.
Je zřejmé, že podobná PŘÍLEŽITOST se už nemusí opakovat. Jak však připravit firmu/provozovnu, ale i značku pro chvíle, kdy zvýšená poptávka po online komunikaci bude nezbytnou nutností? Jak pracovat v této době s rozpočtem, na co zaměřit svou pozornost? Je i v této složité době skutečně důležité se věnovat budování značky?
Pokud hledáte odpovědi na tyto a podobné otázky, rádi je v s vámi probereme.