Grafika, reklama, SEO, Archetyp, Online, Web
Marketing není jen o nasazování performance kampaní, zákaznických e-mailech, cenových srovnávačích či analyzování dosažených targetů. Z velké části je marketing i velmi teoretický, proto se může stát, že někteří velmi datově orientovaní marketingoví manažeři mají sice všechny datové analýzy po ruce, optimalizují, cílí, ale i tak jim něco ve skládačce chybí. Hovoříme o psychologii zákazníka, do které patří i archetypální rozdělování značek.

Co jsou to archetypy?

Všimli jste si někdy, že existují nadčasové postavy, které se objevují v historii, legendách, umění a populární kultuře?

To jsou archetypy: Všeobecně uznávané postavy, které zastupují určité základní lidské motivace a emoce. Podle švýcarského psychologa Carla Junga mají lidé tendenci používat symboliku pro pochopení svého světa. Identifikoval 12 archetypů – silné identity, skrz které vnímáme svět kolem nás.

Naše mozky podvědomě seskupují podobné věci dohromady, vzorcují. Rozpoznání společných rysů u lidí a věcí nám pomáhá zpracovat a porozumět světu kolem nás. Tyto společné rysy lidí, věcí a zážitků nás vedou ke konkrétním emocím a vyvolávají podvědomou reakci, která se nedá koupit.

Jak tedy souvisí archetypy se značkou? Odpověď je jednoduchá: Nejpodstatnějším možným způsobem.

Nejoblíbenější značky se spojují se svým publikem na hlubší úrovni, a když víte, jaký mají vaši zákazníci pocit z vaší značky, můžete svůj příběh začít vyprávět způsobem, který prohlubuje toto spojení.

Ezoterika? V žádném případě. To, že jsou značky byznys je věc jedna, ale to, že u některých značek cítíme loajalitu, dobrodružství nebo lásku, je věc druhá.

Grafika, reklama, SEO, Archetyp, Online, Web
Grafika, reklama, SEO, Archetyp, Online, Web

Jak si vybrat archetyp vaší značky?

Jak už bylo řečeno, archetypy mají velkou moc, pokud s nimi dokážete dobře pracovat. Jsou to přesně formulované postavy, které vám pomohou nejen jasně a účinně komunikovat hodnoty vaší značky, ale také sjednotit firemní identitu nebo zjednodušit mnoho rozhodovacích procesů.

S výběrem archetypu vám dokážou pomoci buď specialisté z výzkumných agentur, a tedy si to vyřešíte externě, nebo se to dá celkem účinně a levně vyřešit interně, pokud máte na to správného brand manažera.

Pomocí moderovaného workshopu a zapojením členů brandového týmu i lidí z jiných oddělení, kteří až tak nevidí do značky a mohou mít na to úplně jiný pohled, pohled zákazníka, se dá krásně najít ten správný archetyp, který vám dá odpovědi na mnohé otázky.

Skvělým cvičením na zjištění osobnosti vaší značky je představit si situaci v baru. Představte si, že vaše značka je osoba, která právě přišla do baru plného jiných značek (osobností). Co má vaše osoba (značka) na sobě? Je to muž, nebo žena? Jak se asi jmenuje? Jak jedná s ostatními? Je spíše introvert, nebo extrovert? Bude se bavit s konkurencí u poháru piva, nebo je bude ignorovat? Při tomto cvičení budete mít jasnou představu o tom „kým je vaše značka“, zda klaunem, který baví celé okolí, nebo vůdcem, který si udržuje odstup.

Jakmile zjistíte archetyp vaší značky, ujistěte se, že všechno, co jste doposud dělali, nebrání rozvíjení se její osobnosti. Je možné, že budete muset rebrandovat. Pokud jste právě zjistili, že vaše značka je objevitel a baží po dobrodružství, ale na vašem logu je holubice v růžové barvě, je dost možné, že logo budete muset změnit nebo aspoň vyměnit holubici za orla.

Musíte být v komunikaci autentičtí, důkladní a nikdy nevybočovat z archetypu. Rozlišujte svoji značku způsobem, který inspiruje a zapojuje vaše zákazníky: Budete tak blíž jako nikdy předtím.

Doporučujeme se zamyslet nad archetypem v úplných zárodcích značky, ještě před tvořením brand identity. Nejdříve by měl být jasně vydefinovaný archetyp, až potom na základě archetypu všechno ostatní. Někdy se stává, že se na archetyp zapomene, ale už je pozdě, značka působí chaoticky, neví, kdo je její cílová skupina, zda barvy neladí s osobností značky.

Náš blog

Grafika, reklama, SEO, Archetyp, Online, Web

Hanisch and Friends s.r.o.

+420 602 111 334
petr@hanischandfriends.cz

Plzeňská 157/98
150 00 Praha 5

SCHRÁNKA: phxdwyj
IČO: 09340009
DIČ: CZ09340009

Grafika, reklama, SEO, Archetyp, Online, Web
Grafika, reklama, SEO, Archetyp, Online, Web
Grafika, reklama, SEO, Archetyp, Online, Web

POJĎME TVOŘIT SPOLEČNĚ

12 + 5 =